Oldal kiválasztása

2022. január elsejétől kötelező használni az Üvegkaput a közbeszerzésekről szóló törvény hatálya alá tartozó valamennyi, 700.000.000,- forintot elérő vagy meghaladó becsült értékű építési beruházással összefüggő építőipari kivitelezési tevékenység során. Az Üvegkapu szabályairól szóló részletes összefoglalónkat az alábbi cikkünkben olvashatják.

Mi az Üvegkapu célja?

Az Építőipari Monitoring- és Adatszolgáltató Rendszer („Üvegkapu”) a Nemzeti Építőipari Felügyeleti és Adatszolgáltató Rendszer részét képező informatikai rendszer, melynek kiemelt célja az építőipari fővállalkozói-alvállalkozói kapcsolatok áttekinthetőségének javítása, továbbá az építőipari kivitelezési tevékenységhez kapcsolódó magatartások jogszerűségének elősegítése az építési munkaterületen tartózkodó személyek tartózkodási adatainak rögzítése révén.

Az Üvegkapu ennek érdekében egy olyan ellenőrzési rendszert vezet be, mely biztosítja az építési munkaterületen tartózkodó személyek jelenléti adatainak valós időben, informatikai eszközök útján történő nyomon követhetőségét. Ezáltal a munkaügyi szabályok betartásának ellenőrzése vagy az adóellenőrzések lefolytatása is egyszerűbbé válik.

Ki köteles az Üvegkaput használni?

A fővállalkozó kivitelező kötelezettsége, hogy az Üvegkapuhoz való csatlakozást biztosító szolgáltatás igénybe vételére irányuló szolgáltatási szerződést megkösse az üzemeltetővel, aki a DATRAK Digitális Adattranzakciós Központ Kft.

Hogyan kell regisztrálni?

Az Üvegkapu használatához regisztráció szükséges, mely két fázisból áll: a beruházás, valamint a foglalkoztatók regisztrációjából.

Az építési beruházás Üvegkapuban történő regisztrációjára az e-építési napló készenlétbe helyezésével kerül sor, mely feladat ellátására az építtető köteles. Azt is meg kell jelölnie, hogy az építési munkaterület környezetében a beléptető rendszer telepítésére beléptetőkapu, beléptetőpont, vagy a beléptetést biztosító alkalmazás elhelyezésével, illetve használatával fog-e sor kerülni. Ezeknek az eszközöknek a kiépítéséért és az üzemetetéséért a fővállalkozó kivitelező felel.

Ezt követően a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ellenőrzi az e-naplóba rögzített adószámok érvényességét. Az Üvegkapu tájékoztatja a fő- és alvállalkozó kivitelezőt elektronikus levél útján a további adatszolgáltatási kötelezettségükről, valamint az Üvegkapu használatáról, illetve a foglalkoztatók regisztrációjára szolgáló regisztrációs aloldal is létrejön a rendszeren belül.

A beruházás regisztrációját követően minden foglalkoztató regisztrálni köteles; az e-építési naplóba bejegyzésre jogosult kivitelező az e-építési naplón keresztül, az erre nem jogosult foglalkoztató pedig közvetlenül az Üvegkapu felületén keresztül.

A megrendelő vállalkozó kivitelező, valamint az alvállalkozó kivitelező regisztrációját a fővállalkozó végzi el, de erre akár meghatalmazást is adhat az érintettnek – azonban e regisztráció megvalósulása a fővállalkozó felelőssége marad.

A foglalkoztató regisztrációja során meg kell adni a foglalkoztatott adatait is (nevét, adóazonosító jelét, és azonosító eszközének egyedi azonosítóját), melyeket folyamatosan frissíteni kell – ez pedig már a foglalkoztató felelőssége.

A regisztrált adatokat a kivitelezés időtartama alatt folyamatosan naprakészen kell tartani.

Milyen adatokat kell nyilvántartani?

Az építési munkaterületen munkavégzés céljából tartózkodásra jogosult foglalkoztatott, és a foglalkoztatottakon kívül valamennyi vendég – ide nem értve az építési munkaterületen feladatot ellátó hatósági, illetve igazgatási feladatot ellátó szervek képviselőit – építési munkaterületre való be- és kilépésének adatait kell nyilvántartani valós időben.

Az Üvegkapu az építőipari kivitelezési tevékenységet végzők naplózott tartózkodási adataiból – szakágak szerinti bontásban – valamennyi munkavégzési nap tekintetében automatikusan az előző napra vonatkozó napi bejegyzést generál, és a bejegyzést az e-építési naplóhoz csatolja.

Az építési munkaterületen történő tartózkodás naplózása a következő adatok rögzítésével történik:

Mi a teendő üzemzavar esetén?

Üzemzavar vagy más olyan rendkívüli esemény bekövetkezésekor, amely az Üvegkapu eszközeinek rendeltetésszerű használatát akadályozza, a jelenléti adatokat manuálisan kell rögzíteni. Az Üvegkapu eszközeinek ismételt rendeltetésszerű használatára alkalmassá válását követő 24 órán belül az adatokat utólag kell az Üvegkapu rendszerének e célból kialakított felületén rögzíteni a manuálisan felvett ívek digitális feltöltése mellett.

Mi a szankciója a használat elmulasztásának?

Az Üvegkapuval kapcsolatos rendelkezések megsértése miatt joghátrány 2022. július 1-jéig nem köthető ki és nem állapítható meg, ezért a jogalkotó egyelőre az ellenőrzési jogköröket rögzítette jogszabályi szinten.

Az Üvegkapu-használat szabályszerűségének ellenőrzésére jogosult:

  1. a Nemzeti Adó- és Vámhivatal;
  2. a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság (a fővárosi és megyei kormányhivatal); valamint
  3. az építésfelügyeleti hatóság (a fővárosi és megyei kormányhivatal).

Ezen felül, a Nemzet Adó- és Vámhivatal és a foglalkoztatás-felügyeleti hatóság jogosult a foglalkoztatottak és a vendégek építési munkaterületen tartózkodásának jogszerűségének ellenőrzésére is.

Szerzők: dr. Fenyőházi András, dr. Szabó Zsanett és dr. Varga Evelin

A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezettek a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás